Säkerhetsrådet antog den 21 februari 1992 resolution 743 vilket innebär att man beslutade upprätta en FN-styrka för Jugoslavien och under en period av 12 månader.
Force Commander utsågs den Indiske generallöjtnanten Nambiar, denne rapporterar till och tar emot instruktioner från generalsekreteraren.

I UNPROFOR ingår:

12 skyttebataljoner från Argentina, Belgien, Kanada, Tjeckoslovakien, Danmark, Frankrike, Jordanien, Kenya, Nepal, Nigeria, Polen och Ryssland.

2 ingenjörbataljoner från Kanada och Finland
1 signalbataljon från Nederländerna
1 transportledningsenhet från Norge
1 sjukvårdsenhet från Storbritannien
1 högkvarterskompani från Sverige
1 militärpoliskompani internationellt sammansatt
100 militära observatörer
530 polismonitorer från ca: 30 länder

Totala styrkan 14 000 man

Hur skyddar FN befolkningen.
Säkerhetsrådet beslutade i slutet av juni 1992 att utöka skyttetruppen med 1000 man från vardera Frankrike, Egypten och Ukraina. Dessa kom att grupperades i Sarajevo för att skydda hjälpsändningarna.

FN trupperna samt polismonitorerna grupperades i vissa områden i Kroatien i så kallade UNPA (United Nations Protected Areas)
Polismonitorernas uppgift är att säkerställa att de lokala polisstyrkorna i sin tjänsteutövning inte diskriminerar någon nationalitet eller bryter mot de mänskliga rättigheterna. I samband med FN truppernas gruppering skall JNA (Jugoslaviska federala armé) lämna Kroatien.

De FN skyddade områdena (UNPA) utgörs av områden i Kroatien där serberna är i majoritet eller utgör en betydande minoritet av befolkningen. De FN skyddade områdena är av tillfällig natur och får inte påverka kommande förhandlingar om en övergripande överenskommelse.

UNPROFOR:s högkvarter omgrupperades till Zagreb. Huvudstyrkan är grupperad i Kroatien inom tre områden som i sin tur är uppdelade i fyra sektorer.

  • sektor öst – östra Slavonien inkl Baranja och västra Srem
  • sektor väst – västra Slavonien
  • sektor nord - Norra delen av Krajina
  • sektor syd – Södra delen av Krajina

Infanteri enheterna kom att grupperas inom UNPA med uppgift att säkerställa att områdena förblir demilitariserade. Bataljonerna är utrustade med lätta vapen och pansarskyttefordon. Tillfartsvägar och viktiga knutpunkter i UNPA kontrolleras genom att vägspärrar upprättas. Därigenom skulle militära enheter eller beväpnade grupper förhindras att få tillträde till UNPA. Genom kontroll av fordon och enskilda skulle FN bataljonerna förhindra att vapen, ammunition eller annan militär utrustning föras in i UNPA.
Omfattande patrullering inom UNPA skall ske till fots, med fordon och helikopter. Alla påstådda och styrkta överträdelser skall rapporteras till generalsekreteraren. Om spända förhållande uppstår mellan befolkningsgrupper i UNPA skall UNPROFOR gå emellan de båda parterna för att förhindra fientligheter.

Militära observatörerna är obeväpnade och skulle i inledningsskedet grupperas i UNPA för att verifiera demilitariseringen i dessa områden. På grund av striderna i Bosnien-Herzegovina hade FC beslutat att observatörerna skall vara grupperade där strider förekommer. Uppgiften är att åstadkomma lokala vapen vilor.

Demilitariseringen skulle genomföras på följande sätt:

-den jugoslaviska federala armén (JNA) och det kroatiska nationalgardet skall liksom de territoriella försvarsenheter som normalt inte är grupperade i dessa områden lämna UNPA.
-övriga territoriella försvarsenheter inom UNPA skall upplösas och avväpnas.
-alla paramilitära, irreguljära och frivilliga styrkor skall antingen dras bort från UNPA eller upplösas och avväpnas.
-före styrkornas upplösning eller tillbakadragande ansvarar dessa för röjning av egna utlagda minor i UNPA.

FREDSPLANEN för fd Jugoslavien
Fredsplanen är indelad i tre faser dvs. phase 1,2, och 3
Phase 1: innebär gruppering av FN förband i området. Fas 1 är genomförd i alla sektorer
Phase 2: innebär övervaka/understödja demilitariseringen av sektorn. Fas 2 pågår i alla sektorer
Phase 3: innebär bevara freden i sektorn

Fas 2 som är den svåraste fasen är i sin tur indelad i four steps.

Step 1: Tillbakadragande av art, grk och strv till en line of withdrawal (low 1) som ligger 30 km från UNPA:s gräns.
Step 2: Tillbakadragande av övriga stridsfordon och pv-vapen samt lv-vapen till (low 2) som ligger 10 km från UNPA:s gräns
Step 3: Tillbakadragande av övriga förband till (low 3), som ligger 5 km från UNPA:s gräns.
Step 4: Avväpning av TDF (Territorial Defence Forces) och samtliga paramilitära civila enheter.

Vad som gäller de olika avstånden i kilometer kan variera beroende på lokala omständigheter och lokala förhandlingsavtal. Det kan också variera lokalt i antal steg (step:s)

I vilka faser och steg befinner sig sektorerna i dag? (1 sept 1992)

I sektor öst befinner sig i fas 2, steg 4. På väg in i fas 3.
I sektor väst befinner sig i fas 2, steg 4.
I sektor nord och syd är man i fas 2, steg 1.
Begreppet ”Pink zone” är i stort sett området utanför sektorgränsen med avstånd enligt Step 1 (30 km). Området övervakas av observatörer.

Det svenska högkvarterskompanits organisation JK 01

HQ –coy 3 st
Stab 5 st
MP grp 6 st
   
Stex
Vakt
Förpl Transp
Ops grp 1 vaktgrp Kokgrp L tgrp
Log grp 2 vaktgrp Mässgrp T tgrp
Pers grp 3 vaktgrp    
  4 vaktgrp    
       
20 st 35 st + 10 st som anländer i maj 18 st 18 st

Verksamheten vid JK 01

2 mars Inryckning till FNS, utbildning av kompaniet
10 mars Rekstyrkan på 20 man åker ner till Jugoslavien
26 mars Huvudstyrkan åker ner till Jugoslavien
28 mars Hela kompaniet är nu samlat i Sarajevo
4 april Ramadan slutar- ”nu börjar det”
6 april Bosnien förklarar sig som självständigt
8 april Parlamentet ockuperas i Sarajevo
9 april Vår förläggning på Rainbow hotell beskjuts med ehv
12 april Vapenstillestånd proklameras från 24:00
13 april Striderna återupptas vid lunch
21 april Tv huset i Sarajevo beskjuts
23 april Här börjar striderna om flygplatsen
30 april Vi firar HKH Carl den XVI Gustafs födelsedag
3 maj Konvoj ur JNA stoppad, avrättningar sker där vaktplutonen är med och skyddar konvojen.
5 maj Vapenstillestånd proklameras ånyo från 20:00
6 maj Nu återupptas striderna och hårdnar ytterliggare
14 maj Förläggningen på Rainbow hotell beskjuts, den här gången med artilleri, granatkastare, pvvapen och ehv
16 maj Evakuering till Belgrad omgång 1 med 20 man
18 maj Evakuering till Belgrad omgång 2 med resten av kompaniet utom 1+6 man kvar ur förplägnadspluton

Tiden efter flytten från Sarajevo till Belgrad och sedermera till Zagreb lugnade tempot ner sig för JK 01 och en viss understimulans inträdde. Ett flyttande mellan hotell i Belgrad och till flygplatsen i Pleco straxt utanför Zagreb för att till slut hamna inne i Zagreb.

Rainbow hotelDen 18 mars 1992 var jag och tittade på vårt hotell. Det var hit JK 01 skulle förläggas från den 22 mars 1992. ”Rainbow hotel” blev vårt nya hem. Denna byggnad var avsett som ett pensionärshotell från början men övertogs av FN för all dess personal i Sarajevo. Ett charmigt litet ställe, ca 5 km från stadskärnan, i regnbågens alla färger. Närheten till olika etniska minoriteter gör att det alltid är någon ”happening” på gång. Den besökande erbjuds möjligheten att se lokalbefolkningens kvällscermonier på nära håll. Detta numera mycket luftiga hotell erbjuder även s.k. shelterdisco, med dans på glasat golv. Har Ni riktig tur pågår festandet i dagarna tre. Lär nu övertagits av en konkurrerande firma.

Beskrivning av JK 01 situation i Sarajevo 17 april
Livsmedels- och bränslesituationen börjar bli akut. Folk köar utanför butiker och marknader d.v.s de fåtal som inte är stängda. Skottlossning/Indirekt eld förekommer, både dagligen och nattetid. Hotet känns uppenbart även av FN personalen. JK 01 har till stor del arbetat dygnet runt antingen direkt eller i beredskap sedan avresan från Sverige. Förutom ordinarie tjänst är samtliga plutoner insatta i vakttjänst. Utegångsförbud från 18:00-06:00 gäller sedan 4 april. Förläggningen har flera gånger utsatts för beskjutning eller hot om beskjutning. Civilbefolkningen och civila FN anställda har sökt skydd vid JK 01 förläggning. Förutom detta kan nämnas att post och bankservice varit i det närmaste obefintliga. Sarajevo bedöms som Europas farligaste stad.
Vaktplutonen: Lever i stort sätt i uniform dygnet runt. Plutonen har varit i områden för beskjutning av eldhandvapen och indirekt eld vid ett flertal tillfällen. Vid eskort tjänst finns även minhotet. Vaktplutonen har även till uppgift att tjänstgöra som livvakt åt Force Commander och VIP personal. Plutonen har vid ett tillfälle tvingats att evakuera ett av sina objekt på grund av den mycket hotfulla situationen i innerstaden. Natten den 5 april beordrades plutonen under pågående eldgivning i Sarajevo centrum att evakuera civila FN anställda därifrån. Plutonen utför även uppgifter som att ”reka” framkomliga vägar ut ur staden. Detta innebär stor osäkerhet om hotet beträffande minor, terrorister och vägspärrar.

Transportplutonen: Har långa transporter inom och utom Bosnien & Herzegovina. Körningarna genomförs i en miljö med mineringar och vägspärrar som ständigt uppförs på nya ställen. Förare ligger ofta ute 3 till 7 dygn på körningar i de olika sektorerna. Under dessa resor är föraren oftast ende svensk i uppdrag åt utländska officerare. Förutom detta tjänstgör förarna vid behov som eskort och vaktsoldater.

Stexplutonen: Arbetar under hög arbetsbelastning och högt arbetstidsuttag, med stora krav på improvisation och anpassning till staben. Förutom skrivarbeten utför plutonen en betydande mängd översättningsarbeten, i och med stabens mångnationella personalsammansättning. Arbetet kompliceras ytterliggare av språkförbistringar och återkommandeändringar av tidigare överenskomna rutiner.

Förplägnadsplutonen: Har hög arbetsbelastning med mångahanda uppgifter på HQ såsom växeltelefonister, postutdelare, förrådsansvariga samt vakt och bevakningstjänst. Kockar och waitrar har på grund av kontraktsproblematik ej kunnat tjänstgöra fullt ut i ordinarie befattningar,

Problemen i Bosnien
– Förstörd infrastruktur
- Etniska rensningens konsekvenser och dagssituation
- Hindrad rörelsefrihet och återflyttning
- Upplevd orättvisa med ekonomiskt bistånd
- De stora oröjda minfälten
- Avsaknad av pressfrihet
- Telenätet är skadat likväl kommunikationsnätet, elförsörjningen är reducerad
- Civila polisens roll: Skyddar mera makthavaren än upprätthåller lagar i en demokrati
- Inga totala planer för återbyggnad
- Arbetslösheten
- De senarelagda kommunvalen
- Skiljedomen rörande Brcko
- Maktkampen inom VRS militära ledarskikt