Säkerhetsrådet antog den
21 februari 1992 resolution 743 vilket innebär att man beslutade
upprätta en FN-styrka för Jugoslavien och under en period av
12 månader.
Force Commander utsågs den Indiske generallöjtnanten Nambiar,
denne rapporterar till och tar emot instruktioner från generalsekreteraren.
I UNPROFOR ingår:
12 skyttebataljoner från Argentina, Belgien, Kanada, Tjeckoslovakien,
Danmark, Frankrike, Jordanien, Kenya, Nepal, Nigeria, Polen och Ryssland.
2 ingenjörbataljoner från Kanada och Finland
1 signalbataljon från Nederländerna
1 transportledningsenhet från Norge
1 sjukvårdsenhet från Storbritannien
1 högkvarterskompani från Sverige
1 militärpoliskompani internationellt sammansatt
100 militära observatörer
530 polismonitorer från ca: 30 länder
Totala styrkan 14 000 man
Hur skyddar FN befolkningen.
Säkerhetsrådet beslutade i slutet av juni 1992 att utöka
skyttetruppen med 1000 man från vardera Frankrike, Egypten och Ukraina.
Dessa kom att grupperades i Sarajevo för att skydda hjälpsändningarna.
FN trupperna samt polismonitorerna grupperades i vissa områden
i Kroatien i så kallade UNPA (United Nations Protected Areas)
Polismonitorernas uppgift är att säkerställa att de lokala
polisstyrkorna i sin tjänsteutövning inte diskriminerar någon
nationalitet eller bryter mot de mänskliga rättigheterna. I
samband med FN truppernas gruppering skall JNA (Jugoslaviska federala
armé) lämna Kroatien.
De FN skyddade områdena (UNPA) utgörs av områden i Kroatien
där serberna är i majoritet eller utgör en betydande minoritet
av befolkningen. De FN skyddade områdena är av tillfällig
natur och får inte påverka kommande förhandlingar om
en övergripande överenskommelse.
UNPROFOR:s högkvarter omgrupperades till Zagreb. Huvudstyrkan är
grupperad i Kroatien inom tre områden som i sin tur är uppdelade
i fyra sektorer.
- sektor öst – östra Slavonien inkl Baranja och västra
Srem
- sektor väst – västra Slavonien
- sektor nord - Norra delen av Krajina
- sektor syd – Södra delen av Krajina
Infanteri enheterna kom att grupperas inom UNPA med uppgift att säkerställa
att områdena förblir demilitariserade. Bataljonerna är
utrustade med lätta vapen och pansarskyttefordon. Tillfartsvägar
och viktiga knutpunkter i UNPA kontrolleras genom att vägspärrar
upprättas. Därigenom skulle militära enheter eller beväpnade
grupper förhindras att få tillträde till UNPA. Genom kontroll
av fordon och enskilda skulle FN bataljonerna förhindra att vapen,
ammunition eller annan militär utrustning föras in i UNPA.
Omfattande patrullering inom UNPA skall ske till fots, med fordon och
helikopter. Alla påstådda och styrkta överträdelser
skall rapporteras till generalsekreteraren. Om spända förhållande
uppstår mellan befolkningsgrupper i UNPA skall UNPROFOR gå
emellan de båda parterna för att förhindra fientligheter.
Militära observatörerna är obeväpnade och skulle
i inledningsskedet grupperas i UNPA för att verifiera demilitariseringen
i dessa områden. På grund av striderna i Bosnien-Herzegovina
hade FC beslutat att observatörerna skall vara grupperade där
strider förekommer. Uppgiften är att åstadkomma lokala
vapen vilor.
Demilitariseringen skulle genomföras på följande sätt:
-den jugoslaviska federala armén (JNA) och det kroatiska nationalgardet
skall liksom de territoriella försvarsenheter som normalt inte är
grupperade i dessa områden lämna UNPA.
-övriga territoriella försvarsenheter inom UNPA skall upplösas
och avväpnas.
-alla paramilitära, irreguljära och frivilliga styrkor skall
antingen dras bort från UNPA eller upplösas och avväpnas.
-före styrkornas upplösning eller tillbakadragande ansvarar
dessa för röjning av egna utlagda minor i UNPA.
FREDSPLANEN för fd Jugoslavien
Fredsplanen är indelad i tre faser dvs. phase 1,2, och 3
Phase 1: innebär gruppering av FN förband i området. Fas
1 är genomförd i alla sektorer
Phase 2: innebär övervaka/understödja demilitariseringen
av sektorn. Fas 2 pågår i alla sektorer
Phase 3: innebär bevara freden i sektorn
Fas 2 som är den svåraste fasen är i sin tur indelad
i four steps.
Step 1: Tillbakadragande av art, grk och strv till en line of withdrawal
(low 1) som ligger 30 km från UNPA:s gräns.
Step 2: Tillbakadragande av övriga stridsfordon och pv-vapen samt
lv-vapen till (low 2) som ligger 10 km från UNPA:s gräns
Step 3: Tillbakadragande av övriga förband till (low 3), som
ligger 5 km från UNPA:s gräns.
Step 4: Avväpning av TDF (Territorial Defence Forces) och samtliga
paramilitära civila enheter.
Vad som gäller de olika avstånden i kilometer kan variera
beroende på lokala omständigheter och lokala förhandlingsavtal.
Det kan också variera lokalt i antal steg (step:s)
I vilka faser och steg befinner sig sektorerna i dag? (1 sept 1992)
I sektor öst befinner sig i fas 2, steg 4. På väg in
i fas 3.
I sektor väst befinner sig i fas 2, steg 4.
I sektor nord och syd är man i fas 2, steg 1.
Begreppet ”Pink zone” är i stort sett området utanför
sektorgränsen med avstånd enligt Step 1 (30 km). Området
övervakas av observatörer.
Det svenska högkvarterskompanits organisation JK 01
HQ –coy |
3 st |
Stab |
5 st |
MP grp |
6 st |
|
|
Stex |
Vakt |
Förpl |
Transp |
Ops grp |
1 vaktgrp |
Kokgrp |
L tgrp |
Log grp |
2 vaktgrp |
Mässgrp |
T tgrp |
Pers grp |
3 vaktgrp |
|
|
|
4 vaktgrp |
|
|
|
|
|
|
20 st |
35 st + 10 st som anländer i maj |
18 st |
18 st |
Verksamheten vid JK 01
2 mars |
Inryckning till FNS, utbildning av kompaniet |
10 mars |
Rekstyrkan på 20 man åker ner till Jugoslavien |
26 mars |
Huvudstyrkan åker ner till Jugoslavien |
28 mars |
Hela kompaniet är nu samlat i Sarajevo |
4 april |
Ramadan slutar- ”nu börjar det” |
6 april |
Bosnien förklarar sig som självständigt |
8 april |
Parlamentet ockuperas i Sarajevo |
9 april |
Vår förläggning på Rainbow hotell beskjuts
med ehv |
12 april |
Vapenstillestånd proklameras från 24:00 |
13 april |
Striderna återupptas vid lunch |
21 april |
Tv huset i Sarajevo beskjuts |
23 april |
Här börjar striderna om flygplatsen |
30 april |
Vi firar HKH Carl den XVI Gustafs födelsedag |
3 maj |
Konvoj ur JNA stoppad, avrättningar sker där vaktplutonen
är med och skyddar konvojen. |
5 maj |
Vapenstillestånd proklameras ånyo från 20:00 |
6 maj |
Nu återupptas striderna och hårdnar ytterliggare |
14 maj |
Förläggningen på Rainbow hotell beskjuts, den här
gången med artilleri, granatkastare, pvvapen och ehv |
16 maj |
Evakuering till Belgrad omgång 1 med 20 man |
18 maj |
Evakuering till Belgrad omgång 2 med resten av kompaniet utom
1+6 man kvar ur förplägnadspluton |
Tiden efter flytten från Sarajevo till Belgrad och sedermera till
Zagreb lugnade tempot ner sig för JK 01 och en viss understimulans
inträdde. Ett flyttande mellan hotell i Belgrad och till flygplatsen
i Pleco straxt utanför Zagreb för att till slut hamna inne i
Zagreb.
Den 18 mars 1992 var jag och tittade på vårt hotell. Det var hit JK 01 skulle förläggas från den 22 mars 1992. ”Rainbow hotel” blev vårt nya hem. Denna byggnad var avsett som ett pensionärshotell från början men övertogs av FN för all dess personal i Sarajevo. Ett charmigt litet ställe, ca 5 km från stadskärnan, i regnbågens alla färger. Närheten till olika etniska minoriteter gör att det alltid är någon ”happening” på gång. Den besökande erbjuds möjligheten att se lokalbefolkningens kvällscermonier på nära håll. Detta numera mycket luftiga hotell erbjuder även s.k. shelterdisco, med dans på glasat golv. Har Ni riktig tur pågår festandet i dagarna tre. Lär nu övertagits av en konkurrerande firma.
Beskrivning av JK 01 situation i Sarajevo 17 april
Livsmedels- och bränslesituationen börjar bli akut. Folk köar
utanför butiker och marknader d.v.s de fåtal som inte är
stängda. Skottlossning/Indirekt eld förekommer, både dagligen
och nattetid. Hotet känns uppenbart även av FN personalen. JK
01 har till stor del arbetat dygnet runt antingen direkt eller i beredskap
sedan avresan från Sverige. Förutom ordinarie tjänst är
samtliga plutoner insatta i vakttjänst. Utegångsförbud
från 18:00-06:00 gäller sedan 4 april. Förläggningen
har flera gånger utsatts för beskjutning eller hot om beskjutning.
Civilbefolkningen och civila FN anställda har sökt skydd vid
JK 01 förläggning. Förutom detta kan nämnas att post
och bankservice varit i det närmaste obefintliga. Sarajevo bedöms
som Europas farligaste stad.
Vaktplutonen: Lever i stort sätt i uniform dygnet runt. Plutonen
har varit i områden för beskjutning av eldhandvapen och indirekt
eld vid ett flertal tillfällen. Vid eskort tjänst finns även
minhotet. Vaktplutonen har även till uppgift att tjänstgöra
som livvakt åt Force Commander och VIP personal. Plutonen har vid
ett tillfälle tvingats att evakuera ett av sina objekt på grund
av den mycket hotfulla situationen i innerstaden. Natten den 5 april beordrades
plutonen under pågående eldgivning i Sarajevo centrum att
evakuera civila FN anställda därifrån. Plutonen utför
även uppgifter som att ”reka” framkomliga vägar
ut ur staden. Detta innebär stor osäkerhet om hotet beträffande
minor, terrorister och vägspärrar.
Transportplutonen: Har långa transporter inom och utom Bosnien
& Herzegovina. Körningarna genomförs i en miljö med
mineringar och vägspärrar som ständigt uppförs på
nya ställen. Förare ligger ofta ute 3 till 7 dygn på körningar
i de olika sektorerna. Under dessa resor är föraren oftast ende
svensk i uppdrag åt utländska officerare. Förutom detta
tjänstgör förarna vid behov som eskort och vaktsoldater.
Stexplutonen: Arbetar under hög arbetsbelastning och högt
arbetstidsuttag, med stora krav på improvisation och anpassning
till staben. Förutom skrivarbeten utför plutonen en betydande
mängd översättningsarbeten, i och med stabens mångnationella
personalsammansättning. Arbetet kompliceras ytterliggare av språkförbistringar
och återkommandeändringar av tidigare överenskomna rutiner.
Förplägnadsplutonen: Har hög arbetsbelastning med
mångahanda uppgifter på HQ såsom växeltelefonister,
postutdelare, förrådsansvariga samt vakt och bevakningstjänst.
Kockar och waitrar har på grund av kontraktsproblematik ej kunnat
tjänstgöra fullt ut i ordinarie befattningar,
Problemen i Bosnien
– Förstörd infrastruktur
- Etniska rensningens konsekvenser och dagssituation
- Hindrad rörelsefrihet och återflyttning
- Upplevd orättvisa med ekonomiskt bistånd
- De stora oröjda minfälten
- Avsaknad av pressfrihet
- Telenätet är skadat likväl kommunikationsnätet,
elförsörjningen är reducerad
- Civila polisens roll: Skyddar mera makthavaren än upprätthåller
lagar i en demokrati
- Inga totala planer för återbyggnad
- Arbetslösheten
- De senarelagda kommunvalen
- Skiljedomen rörande Brcko
- Maktkampen inom VRS militära ledarskikt
|